dilluns, 2 de desembre del 2013

Coia Ballesté, la nostra veu a la ràdio.

Pocs assistents la coneixíem personalment, gairebé ningú tenia present la seva imatge, però tots érem capaços d'identificar perfectament la seva veu; és una característica comuna entre els homes i les dones que treballen a la ràdio.

Coia Ballesté, reusenca i resident a Riudecols, va arribar acompanyada del seu marit, l'Albert,  pare dels seus dos fills, la Coia i el Jordi. En Josep Roviralta va destacar, en la seva presentació, el gust de la parella per viatjar. Va ser així com les anècdotes del seu periple per la Índia van servir per trencar el gel.

Ben aviat vam centrar la conversa en la professió de periodista, que la Coia va definir com una “feina de passió”, una activitat que si es vol fer bé demana una dedicació total i criteri per saber on s'ha de ser per “explicar a la gent el que passa”. En uns moments en què les xarxes socials converteixen tothom en informador, el periodista s'ha de reciclar i especialitzar-se per transmetre el perquè passen les coses.

Un clar exemple d'especialització és la transmissió d'en Puyal, en la que ha participat durant molt de temps. La TdP tracta d'afegir qualitat informativa a un esdeveniment que tothom està veient en directe:  un partit del Barça. Cal anar molt ràpid en una conversa entre onze persones que no es veuen entre sí, mentre s'està pendent del contingut de la transmissió, del partit, de l'elaboració de la pròpia intervenció, sempre a punt per quan el Quim ho demani o aparegui una informació rellevant.

En Joaquim Puyal “és un gran jefe; l'adoro i el respecto”. Amb aquesta frase va voler reconèixer la qualitat personal i professional, i la capacitat de lideratge d'una persona que tots els participants coincidíem a pensar que hauria pogut fer el que hagués volgut en el món del periodisme i que, efectivament, ha fet el que ha volgut i ho ha fet molt bé. Acompanyat per en Ricard Torquemada, la Coia i tot un plegat de bons professionals ha donat llenguatge, qualitat i cultura al món de l'esport.

La història de les primeres transmissions, quan calia sortir de l'estadi per cercar la cabina telefònica més pròxima i entrar en el moment just per fer la crònica, i tantes altres peripècies que ens explicà, van posar en  evidència els grans canvis que ha operat la tecnologia en el món de la ràdio.

Perquè un programa neixi, cal disposar d'un espai horari, un bon producte, que pot ser proposta pròpia o de l'empresa, i tenir molt clar què es vol transmetre a la audiència i amb quina metodologia, sempre tenint en compte que el contingut i el to s'han d'adaptar al moment d'emissió i als oients a qui s'adreça.

Durant tot el sopar la Coia va tenir paraules de reconeixement per als seus companys a Catalunya Ràdio, una emissora on mai ha tingut cap mena de pressió política: “mai ningú m'ha dit res”. Aquesta expressió ens fa sentir orgullosos d'un periodisme que encara preserva l'esperit independent, just en uns moments en què el posicionament de determinats mitjans resulta groller i, més escandalós encara, quan la influència és mostra directa i intencionada per part dels poders públics, com en el cas de Canal 9.  El criteri de la nostra convidada és qualificat si recordem que és coordinadora dels serveis informatius de Catalunya Informació, “la CATI”, denominació afectuosa amb què s'hi refereixen els seus treballadors.

També les retallades han afectat la corporació, com no podia ser altrament:  baixades de sou, professionals sense feina i la pèrdua d'una xarxa en el territori que serà difícil de recuperar i que entre tots han de resoldre mitjançant desplaçaments. La Coia, reusenca de pro, està molt pendent i és especialment sensible a la presència de notícies de les diverses zones del nostre territori per defugir, en la mesura del possible, el centralisme de la capital.

Per uns moments, la nostra convidada va desplegar totes les seves capacitats pedagògiques per explicar-nos quines són les fonts de les notícies, com funciona el consell de redacció, la funció dels diferents professionals, la necessitat de contrastar les informacions, el llibre blanc, model ètic per altres mitjans de comunicació més petits, i un bon nombre d'interioritats d'un mitjà de comunicació que requereix la presa immediata de decisions.

Com no podia ser d'altra manera, vam comentar la influència de la publicitat, dels caps de premsa d'empreses, organismes i partits, i el fet que en campanya electoral el col·lectiu de professionals es sent sotmès a un control excessiu d'imparcialitat que, en canvi, sí que els és reconeguda fora del període electoral.

La Coia considera que, en aquests moments, la ràdio en català viu un moment dolç amb la presència de dos grans mitjans, Catalunya Radio i RAC1, que competint per l'audiència es veuen obligats a millorar propostes i continguts.


Després de repassar els grans líders de la comunicació en el nostre país, el programes clàssics que ens han acompanyat i instruït com La gran anaconda o En guàrdia, i elogiar la tasca de la premsa local, vam deixar la formalitat de la taula per fotografiar-nos junts i immortalitzar una nit plena d'emocions i continguts que agraïm de tot cor a la Coia Ballesté, “la nostra veu a la ràdio”.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada